معرفی کلاس پیچ

معرفی کلاس پیچ

حتما تابحال اعداد اعشاری نوشته شده روی پیچ‌ها را مشاهده کرده اید. هر یک از این اعداد مفاهیم خاصی دارد. بدین شکل که هر چه عدد روی پیچ بزرگتر باشد درصد کربن به کار رفته شده در پیچ بیشتر است. کربن فلزی است که سبب افزایش ماندگاری و مقاومت پیچ و مهره می‌شود. همچنین کلاس پیچ تعیین می‌کند که از چه ابزاری برای محکم کردن و از چه روشی باز کردن پیچ‌ها بهتر است استفاده شود. در واقع گرید پیچ حداکثر توان تحمل پیچ را نشان می‌دهد.

به طور کلی اعداد درج شده روی هر پیچ مشخصات فنی پیچ را نشان داده که به آن کلاس پیچ می‌گویند. در واقع ویژگی‌هایی از قبیل میزان مقاومت پیچ در برابر فشار کششی و مواد تشکیل دهنده آن در گرید پیچ ذکر می‌شود. لازم به ذکر است پیچ‌ها در گریدهای مختلفی از جمله ۳.۶، ۴.۶، ۴.۸، ۵.۶، ۵.۸، ۶.۸، ۸.۸، ۹.۸، ۱۰.۹ و ۱۲.۹ در بازار وجود دارد که از پیچ‌هایی با گرید 5.6(پیچ آهنی)، گرید 8.8(پیچ خشکه)، گرید 10.9 و 12.9 استفاده بیشتری می‌شود. پیچ‌ها از نظر استاندارد متفاوت بوده  که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم.

انواع کلاس پیچ

انواع کلاس پیچ

هر کلاس پیچ کاربرد مختلفی داشته و مناسب محیط خاصی می‌باشد. انواع استاندارد کلاس پیچ به شرح زیر است:
  • استاندارد ISO: این گرید آمریکایی که از عدد 2 شروع می‌شود معمولا هیچ علامت خاصی ندارد. پیچ با استاندارد 2 ISO از کربن کمی تشکیل شده که می‌‎تواند مقاومت کششی تا حدود 64000 پوند بر اینچ مربع ایجاد کند. قوی ترین پیچ با استاندارد ISO با گرید 8 بوده که در این حالت کربن استفاده شده در فولاد پیچ متوسط با مقاومت کششی 150.000 psi می‌باشد. پیچ با گرید 5 نیز ما بین این دو گرید قرار داشته و 105000 پوند بر اینچ مربع مقاومت دارد. 
  • استاندارد DIV: بیشترین گرید استفاده شده در ایران این گرید می‌باشد. استاندارد DIV آلمانی در تمام سازه‌های بزرگ کاربرد داشته و به 3 دسته زیر تقسیم بندی می‌شود.
  • DIN۶۹۱۴: دارای استحکام فوق العاده زیاد بوده که به صورت شش گوش ساخته می‌شود.
  • DIN۹۳۱: این نوع گرید در دو نوع تمام رزوه و نیم رزوه در بازار موجود است.
  • DIN۹۳۳: گرید DIN933 تمام رزوه می‌باشد.
  • استاندارد ASTM: سیستم بین المللی ASTM نیز آمریکایی بوده و روی هر سر پیچ با حرف A و سه عدد به دنبالش کلاس پیچ را نشان می‌دهد. استاندارد ASTM دارای گریدهای متداولی از جمله A307، A325 و A490 می‌باشد. گرید A307 تقریبا معادل SAE 2 می‌باشد. همچنین درصد کربن موجود در A325 و مقاومتش در برابر فشار وارد شده با SAE 5 برابری می‌کند. میزان استحکام A490 نیز همانند گرید SAE 8 می‌باشد.
نحوه خواندن گرید کلاس پیچ

نحوه خواندن گرید پیچ

حال که با مفهوم اعداد روی پیچ آشنا شدید به سراغ تفسیر هر یک از اعداد می‌رویم. استحکام پیچ به سه دسته معمولی، معمولی و بالا دسته بندی می‌شود. به طور معمول عددی که در سمت چپ اعشار قرار گرفته است میزان مقاومت کششی پیچ را نشان می‌دهد. عدد سمت راست اعشار نیز که از تقسیم استحکام کششی بر عدد استحکام تسلیم پیچ به دست می‌آید نشان دهنده قدرت تحمل پیچ در هنگام اعمال بیشترین میزان بار وارد شده می‌باشد. نکته قابل ذکر این است که پیچ‌هایی با گرد 8.8 پایین تر دارای کربن کم و اعداد بالاتر از کربن متوسط و بالا ساخته شده اند. مثلا پیچی با گرید 12.9 می‌تواند تا 90 درصد فشار وارد شده را تحمل کند. استحکام کششی به معنی مقدار کششی است که پیچ می‌تواند تحمل کرده تا نشکند.
 

شما می‌توانید علاوه بر خرید پیچ با کیفیت عالی، انواع پیچ گوشتی دوسو را با هر اندازه و تعدادی که بخواهید از فروشگاه ابزار سجادیان تهیه کنید.

مهمترین نکات خرید پیچ(کلاس پیچ)

مهمترین نکات خرید پیچ

  1. پیچ‌ها انواع مختلفی داشته و شما باید با توجه به نیاز کاربری خود پیچ و مهره تهیه نمایید. این کار را بعد از محاسبه تخمینی مقاومت انجام دهید.
  2. در هنگام خرید به اندازه پیچ و نوع دنده آن‌ها دقت نمایید.
  3. پیچ را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید تا از کیفیت ساخت آن‌ها مطمئن باشید.
  4. هنگام خرید به ضد زنگ بودن و مقاومت در برابر مواد اسیدی پیچ دقت نمایید.
  5. انتخاب پیچ با ابعاد مورد نیاز
  6. تخمین تعداد مورد نیاز پیچ و مهره
  7. تست پیچ‌ها در برابر ضربه و فشار قبل از خرید 
  8. سوال در مورد متریال به کار رفته در پیچ و درصد کربن
  9. آبکاری پیچ‌ها که معمولا با گالوانیزه گرم و سرد و داکرومات انجام می‌شود نشان دهنده میزان مقاومت پیچ در برابر رطوبت، تغییرات دمایی و موارد دیگر است.

جهت خرید عمده ابزار مشهد به فروشگاه ابزار سجادیان مراجعه نموده تا از کیفیت مطلوب و قیمت مناسب بهره مند شوید.

خرید انواع ابزارآلات از ابزار سجادیان بزرگترین ابزار فروشی مشهد

پیچ یکی از ابزارهای مهم در صنایع ساختمان سازی، نجاری، لوازم خانگی و سایر تولیدات است که باید از فروشگاهی معتبر خریداری شود. چرا که در صورت نا مرغوب بودن پیچ ممکن است در اثر ضربات وارده بشکند و یا در محیط‌های مختلف مکان‌های پر رطوبت تغییر رنگ و حالت داده و کارایی خود را از دست بدهد. خرید از فروشگاه ابزار سجادیان بزرگترین ابزار فروشی مشهد هم به صورت حضوری و هم غیر حضوری امکان پذیر است.

برندهای فروشگاه ابزار سجادیان

سوالات رایج

1.آدرس فروشگاه ابزار سجادیان برای خرید حضوری؟

مشهد، حد فاصل چهارراه ابوطالب و ابوطالب 1، پلاک 55

2.برندهای موجود در این فروشگاه کدامند؟

برند توسن، هنس، تانوس، تیوان، مکس، نووا، آتا، شوکا و اکو

 

امتیاز دهید
اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *